Taxfree – Elbiler – miljø

Dette er en meningsytring, noen vil nok si en politisk meningsytring. Ja, det er politikk i denne ytringen, men kanskje ikke med den mest forventete konklusjon!

Vinmonopolet er en spesiell institusjon i Norge, i Sverige og Finland òg for den slags skyld. I samarbeidet med EU er Vinmonopolet tillatt opprettholdt av helsepolitiske grunner – kontroll med omsetning av alkoholholdige varer.

Jeg legger ikke skjul på at jeg har vært for å innføre salg av vin (i visse svake øyeblikk òg brennevin) i dagligvarebutikkene. Dette er nå lagt på is, i takt med Vinmonopolets stadig økende service og oppretting av nye utsalg i forskjellige størrelser og former.

Artikkelen held fram under annonsen.

Alt «billig»

I dagligvarebutikkene skal «alt» være rimelig – eller «billig», et forferdelig forslitt ord, forresten – så også med vinen. Den enkleste måte å undergrave kvalitet, service og den utstrakt valgmulighet som finnes på Vinmonopolet i dag. Resultat? – nedlegging av pol og tilbake til fjernbestilling av vin og brennevin, og forsendelse gjennom posten.

Manglende logikk

Men så reddes vi av Taxfree-salget på flyplasser og ferger. Jeg har hatt, og har fortsatt, mye glede av dette gjennom så vel ferieturer som omfattende jobbturer. Men hvor er logikken? Innenlands opprettes monopol for å fremme helsemessig alkoholpolitikk, men er en utenfor landets grenser i mer enn 24 timer kan en, hele døgnet, når en lander, handle vin og brennevin til sterkt reduserte priser, ja, «fymat» som sjokolade og søtsaker er like tilgjengelig.

Elbiler

Så til neste overskrifts ord – Elbiler. Heldigvis så våre sentrale politikere at det kunne utvikle seg uheldig da de innførte avgiftsfritak, bom- og parkeringsfritak og kollektivkjøring. De sa at dette skulle gjelde inntil 2017 eller til en nådde 50.000 solgte elbiler, så ville de vurdere tiltakene. Allerede i dag ser vi svakhetene, selv med langt under 50.000 elbiler. Parkeringshus fylles opp av ikke betalende parkerende, bompengeinntekter (så kan en si hva en vil om bompenger – men noen må fortsatt betale) reduseres vesentlig og kollektivtrafikk som en virkelig vil og bør satse på kommer ikke frem i kollektivfeltene pga. el-biltettheten, noen steder og tider.

Hva skjer forresten med bilenes batterier når de skal skiftes etter noen år, det er vel så vel kostbart som en forurensningskilde?

Miljø

Hvor vil jeg med dette er det betimelig å spørre. Det har blant annet med miljø å gjøre. Hvorfor skal de som, personlig, har råd til å reise (fly og ferge) og å kjøpe elbiler, eller som reiser og/eller har bil på firmaets regning, få disse fordeler? Lavere priser på utsøkt vin og brennevin og sterkt subsidierte bilkjøp med dertil hørende fordeler, som «den vanlige mann og kvinne» ikke blir til del.

Jeg ønsker enkelt og greit at taxfree salget og salg av avgiftsfrie elbiler med tilhørende frynsegoder, opphører. Dette vil naturligvis gi Avinor reduserte inntekter som må tas igjen på andre måter, dvs. større betaling fra flyselskapene. Dette vil antakeligvis medføre redusert reisevirksomhet og CO2 utslipp. Elbilene vil få sin naturlige plass i bilverden, kollektivtrafikken kommer frem og styrkes, bompenger nedbetaler fortsatt veiprosjekter (på godt og ondt) og det blir parkeringsplass til de som virkelig trenger det når de skal til lege, offentlige kontorer eller ha andre nødvendige gjøremål.

Så ble det vel en politisk meningsytring, men ikke direkte en partipolitisk sådan!

Jon-Andreas Kolderup

Artikkelen held fram under annonsen.

Lokalpolitiker – Geilo