Hallingdal og Hordalandsdiagonalen

I en tiårs periode frem til 2004 var Hallingdal i dødens posisjon, der det ikke ble bevilget en krone til Rv7, fordi den ikke hadde noen status (stamveg).

Regionrådet for Hallingdal så at Hallingdal var i ferd med å sakke akterut og satte i gang et målrettet arbeid, sammen med eget næringsliv og gode allianser i vest, for å prøve å rette opp de fatale hestehandlene som var gjort i stamveisaken.

Artikkelen held fram under annonsen.

Hallingdal lykkes, Rv7 Hønefoss–Gol og Rv52 Gol–Borlaug vart stamvei i 2004 og Rv7 Gol–Bu i 2010. Dette hadde ikke skjedd, dersom Hallingdal ikke hadde satt seg i førersetet og stått samlet. Konsekvensen var midler til Rv7 med bl.a. ny vei i Ramsrudhellingene og innkortingen Sokna–Ørgenvika.

Beinkrok

Det kan nå se ut som om enkelte er i ferd med å sette beinkrok for Hallingdal, slik det skjedde i valg av stamveg i 1975 og 1992. I ulike medier og sammenhenger kommer det frem de merkeligste påstander om at det vil bli små konsekvenser for Hallingdal dersom E134 gjennom Telemark blir forlenget med ny vei Odda–Bergen (Hordalandsdiagonalen). I denne sammenheng må det påpekes at med satsing på Rv7 Hardangervidda som hovedvei er Hordalandsdiagonalen lite relevant, noe som også blir understreket av Statens vegvesen (Svv).

Utgangspunktet for dette leserinnlegget er Vegvesenets egne tall. Disse er nyttet i forbindelse med konseptvalgutredning Gol–Voss og danner grunnlaget for alle kost/nytte-vurderingene og Vegvesenets konklusjoner. Med Statens vegvesen sine tall vil konsekvensene i forhold til fremtidig trafikk gjennom Hallingdal ved ulike alternativ være, målt i ÅDT (årsdøgntrafikk):

MED DIAGONAL RV7 ELLER RV52, UTEN DIAGONAL

Alt. Rv7 lang tunnel Alt. Rv52 Alt. Rv7 lang tunnel Alt. Rv52

Rv7 1851 526 4509 548

Rv52 1199 2070 1237 3847

Sum Hallingdal 3050 2596 5746 4395

Artikkelen held fram under annonsen.

E134 11052 11254 7188 8208

Sum 14102 13850 12934 12603

I klartekst er konsekvensene at dersom Rv52 og Hordalandsdiagonalen blir valgt, vil Rv52 nesten få en halvering av stipulert vekst (fra ÅDT 3847 til 2070) og trafikken på Rv7 vil bli mer enn halvert i forhold til dagens trafikk. Valg av Rv7 som hovedveg vil ha en økning i ÅDT på 1351 i forhold til Rv52.

Store konsekvenser

En trenger ikke være rakettforsker for å skjønne konsekvensene for Hallingdal, i forhold til næringsliv og i neste omgang bosetting. I tillegg vil Hallingdal med et halvert trafikkgrunnlag komme mye dårligere ut i kost/nytte-vurderinger for nye veginvesteringer, der konsekvensene er lavere prioritet i knallhard konkurranse om midler, i forhold til bl.a. E134. Blir dette resultatet, vil trafikk på Rv7 øst for Gol i 2050 bli omtrent som i dag. Det er dessverre ikke de beste kortene på hånd, når det skal jobbes for midler til realisering av Vegpakke Hallingdal.

Sidelinja

Det er beklagelig, men vi hallinger er i ferd med å spille oss selv ut over sidelinja i denne saken. Og det er med forundring det registreres at enkelte i denne sammenheng ser det som viktigere å tekke telemarkinger og sogninger enn egen region.