Fra venstre Tore Hagebakken, Stine Renate Håheim, Rigmor Aasrud, Anne Tingelstad Wøien, Bjørn B Jacobsen, Atle Hovi, Kjell Berge Melbybråten og Andreas Smith-Erichsen.
Fra venstre Tore Hagebakken, Stine Renate Håheim, Rigmor Aasrud, Anne Tingelstad Wøien, Bjørn B Jacobsen, Atle Hovi, Kjell Berge Melbybråten og Andreas Smith-Erichsen.

Lobbyerte for Leirin

Det ble to gode møter i Stortinget tirsdag ettermiddag for delegasjonen fra den hurtigarbeidende Prosjektgruppen for Leirin, som jobber på høygir i disse dager med kunnskapsbygging om Fagernes Lufthavn Leirins betydning for den kolossale turist- og besøksindustrien i Valdres og Hallingdal.

Først møtte delegasjonen med direktør Atle Hovi fra Beitostølen Resort, destinasjonssjef Andreas Smith-Erichsen fra Skistar Hemsedal og gruppens prosjektleder Bjørn B Jacobsen de to av FrPs representantene for Buskerud; Morten Wold og Jørund Rytman, som også er medlem av Stortingets næringskomité. Frp og Høyre-politikere er naturlig nok viktige i denne settingen, og både Wold og Rytman lovet å dytte på sine egne. Et godt møte med interesserte FrP-politikere.

Artikkelen held fram under annonsen.

Fra FrP-møtet gikk delegasjonen, utvidet med ordfører Kjell Berge Melbybråten, Øystre Slidre/Beitostølen, direkte i dialogmøte med Opplandsbenken, der de tre Ap-representantene Rigmor Aasrud, Tore Hagebakken og Stine Renate Håheim stilte i tillegg til Anne Tingelstad Wøien fra Sp.

Et godt møte også dette der vi fikk brettet ut det store bildet, ikke minst hvilken enorm betydning Leirin har for verdiskapning og samfunnsbygging i Valdres og Hallingdal. Både Atle Hovi og Andreas Smith-Erichsen understreket det gedigne mulighetsrommet som nå åpner seg for regionen, med et stadig mer snøfattig Europa, med millioner av skiturister som Hallingdal og Valdres vil attrahere i årene framover, i det klimaforskerne sier etter hvert vil framstå som Europas mest snøsikre region. Du får ikke mer hardvaluta enn det når vi snakker vintersport-destinasjoner, og jeg har vanskelig å se for meg en borgerlig regjering som stikker kjepper i hjulene for de sterke næringslivs-initiativene som ligger bak charter-samarbeidet, innenfor industrien som allerede er en av Norges aller viktigste framtidsnæringer, nemlig reiselivet, større enn fiskeri, skog- og jordbruk til sammen, både i omsetning og sysselsetting.