Skribenten er kritisk til karusellen av forbruk.

Reklame

Hvor mange har egentlig bruk for en støvsuger med et display som både viser størrelsen på støvkornene og teller dem?

Eller vanntette sandaler? (Ja, det sto faktisk det i reklamen jeg fikk i postkassa.) Er ikke dette bare eksempler på noen av de nymotens sakene som reklamen forteller deg at du bare må ha?

Etter min mening er reklamen det aller største hinderet for at vi skal greie å nå våre klimamål.

Artikkelen held fram under annonsen.

Vi har jo allerede lover som forbyr reklame for produkter som er skadelige og påfører folk sykdommer. Hvis vi virkelig ønsker å gjøre noe for å stanse den globale oppvarmingen, hvorfor ikke starte med et forbud mot reklame? For når alt kommer til alt, så er vel denne globale oppvarmingen, og alt det den fører med seg av hungersnød og naturkatastrofer av alle slag, en større trussel mot menneskeheten enn alkohol og tobakk?

Hvis det er et produkt man trenger, så er det jo bare å oppsøke butikken og se på utvalget. Dessuten finner man i dag informasjon om de fleste produkter, og hvor de selges på nett. Og, til tross for reklameforbudet, ser det ikke ut til at verken Vinmonopolets eller tobakksfabrikantenes kunder har problemer med å finne de produktene de skal ha.

Miljø

Vårt stadig stigende forbruk av varer og tjenester er miljøets verste fiende. Og den største pådriveren for større konsum er den reklamen som vi hver dag blir påtvunget gjennom media. Blir det ikke litt dobbeltmoralsk å friste folk med sydenturer, Middelhavscruise, weekend tur til London for å handle julegaver og andre energikrevende feriereiser når vi samtidig skal spare miljøet for eksosutslipp? Er det ikke umoralsk, døgnet rundt å innbille folk at de trenger et nytt kjøkken, baderom, TV, vaskemaskin, telefon eller bil, når vi vet at all produksjon krever både energi og råstoffer? Blir ikke det å oppfordre folk til å handle og reise mer, det samme som å oppfordre dem til å være miljøsvin?

Er det ikke nettopp dette økende kjøpepresset fra reklamen, som har ført oss ut i det uføret som vi er i?

Gjenvinning

Selv om mye nå blir gjenvunnet, krever gjenvinning også mye energi. Det beste for miljøet er gjenbruk, eller at vi bruker tingene vi allerede har til de er utslitte og går i stykker, og ikke lenger lar seg reparere. Kanskje noen av de som i dag jobber i reklamebransjen kunne omskoleres og begynne å reparere disse produktene de tidligere har reklamert for?

Ikke bare stjeler reklamen tid du kunne brukt til noe mer fornuftig, men den hjernevasker også folk til tro at de har behov for saker og ting som de egentlig ikke trenger. Tenk deg hvilken hyggelig TV-kveld det hadde blitt uten de repeterte reklamesendingene hvert tiende minutt, eller at du kunne hørt på radio uten at programmet til stadighet ble avbrutt av de samme tåpelige reklameinnslagene.

Energi

Tenk hvor mye energi som brukes både for å produsere og sende alt dette unødvendige sprøytet. For ikke å snakke om all lysreklamen. Skulle gjerne visst hvor mye strøm byer som Hongkong, Tokyo og Las Vegas bruker til lysreklame? Og hvor mye energi og trevirke som går med for å produsere og distribuere all reklamen vi får i postkassa? Reklameutgifter utgjør ofte en stor del av en vares kostnad. Så egentlig er det deg, som forbruker, som betaler for alt dette enerverende våset!

Er det fremdeles noen som lar seg lure av disse prisene som alle slutter med en rekke nitall? Har ikke de fleste nå innsett at en pris på kr 49 999,- bare er en krone fra femti tusen? Har du lagt merke til at når en vare koster f.eks. kr 1299,- så sier de i reklamen aldri ettusentohundreognittini. Nei, tusentallet er farlig, det får ting til å høres dyre ut. Da heter det tolv nittini. Kanskje jeg skulle ta en tur til butikken, legge 13 kroner på disken og si jeg skal ha den varen som de i radioen reklamerer med at koster 12,99?

Artikkelen held fram under annonsen.

Jeg har forresten ikke sett noen reklame for sparedusjer i det siste.