Slik så Nye Veier for seg Ringeriksbanen.

Et svært trist 30-års jubileum for Ringeriksbanen!

Av Arbeiderpartilaga i Hallingdal; Oskar A Skulstad, leder Hol Arbeiderparti, Olaf Buseth, leder Ål Arbeiderparti, Christian Ihlen Brunborg, leder Gol Arbeiderparti, Stein Kåre Bråthen, leder Hemsedal Arbeiderparti, Geir Egil Sanden, leder Nesbyen Arbeiderparti og Marit Tollefsen, leder Flå Arbeiderparti

Historikken til Ringeriksbanen er lang og svingete. Det har blitt lovet både av forrige regjering og senest garantert for av vår egen stortingspresident. Det smerter oss å se at både vi og våre nærmeste representanter på Stortinget, med stortingspresidenten i spissen, ikke blir hørt og på lang vei ofret i det store politiske spillet.

Artikkelen held fram under annonsen.

Dette finner vi oss ikke i

Arbeiderpartilaga i Hallingdal er svært overrasket og skuffet over at sittende regjering vil skrote allerede gjennomarbeidede og klare planer. Ringeriksbanen vil gi Hallingdals- og Ringeriksregionen helt nye muligheter, både for næringsliv, innbyggere og besøkende. Dette kunne vært et strålende eksempel på «distriktsvennlig politikk i praksis». 1 time kortere reisetid vil bety et langt mer bærekraftig og konkurransedyktig alternativ mellom Norges to største byer. Etter flere gjennomganger og kutt er Ringeriksbanen og nye E16 mellom Skaret og Hønefoss prissatt til 36 milliarder kroner.

Vi registrerte at statssekretæren til samferdselsministeren på vårparten påsto at prosjektet ikke var ferdig utredet av Nye Veier AS og Vegdirektoratet. Hallingdølen og Regionrådet for Hallingdal dokumenterte at prosjektet lå klart på samferdselsministerens bord tidlig i mars, og at det som ble påstått fra statssekretæren ikke medførte riktighet.

Så kom kalddusjen og det vi alle fryktet ved framlagt forslag til statsbudsjett! Nå er prosjektet flyttet tilbake til Bane Nor. For nye utredninger og oppsplittinger.

Seniorrådgiver Knut Arne Gurigard i Regionrådet for Hallingdal kaller dette for lureri og det flaueste han har sett! Dette er det samme som å flytte Ringeriksbanen ut i det dypeste mørke, hele prosjektet er nå rykket tilbake til start, uttalte han til Hallingdølen. Dette er vi langt på vei enige i.

Bortforklaringer fra samferdselsministeren

Det oppleves frustrerende at samferdselsminister Nygård ikke viser vilje eller ønske om å støtte prosjektet. Det snakkes om at prosjektet måtte være ferdig optimalisert og at de må ha kontroll på kostnadene. Det påstås også at prosjektet var beregnet som ulønnsomt og med for store negative virkninger, både på naturmangfold og matjord. Dette mener vi i Hallingdal ikke medfører riktighet og viser til at Ringeriksregionen har gjort alt de ble bedt om å gjøre før prosjektet skulle gjennomføres. Det er brukt store summer av deres budsjetter for å imøtekomme kravene om nydyrkingsfond, restaurering av verna natur og friluftskompensasjoner som ble krevd før prosjektet kunne settes i gang.

Reguleringsplanene er allerede vedtatt. Prosjektet leverer på antall avganger og reisetid som stipulert og det er funnet erstatningsområder for jordbruk og friarealer.

Veien videre

Før valget var politikerne både fra Sp og Ap ivrige garantister for at Ringeriksbanen skulle bli bygget så fort som mulig. Utredningene er gjort, det har ligget klart på samferdselsministerens bord siden mars, ganske nøyaktig et halvt år. Dette er også det absolutt viktigste prosjektet vi kan arbeide med for utvikling av våre regioner. Det er ikke for sent å snu i denne saken som har en så enorm betydning for flere enn bare oss i Hallingdal og Ringerike.

Vi registrerer enkelte sentrale arbeiderpartipolitikere mener at vi tross de negative nyhetene med Ringeriksbanen allikevel vil gjennomføre en god valgkamp. Det er langt fra sikkert at motivasjonen framover vil være god etter denne nedturen, etter dette slaget, etter dette bakholdsangrepet. Det er en allerede altfor stor politikerforakt og vi ser og merker på kroppen at denne har økt betraktelig.

Artikkelen held fram under annonsen.

Arbeiderpartilaga i Hallingdal står sammen og forventer at Ringeriksbanen ligger i det endelige budsjettvedtaket og at det ikke splittes opp som foreslått.

Les også
Kva er det som har skjedd med fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 siste året?
Les også
Me finn oss ikkje i å bli hersa med
Les også
Løftebrot og røveri