Knut Oscar Fleten, banksjef Sparebank 1 Hallingdal og Valdres er kritisk til måten kommunane informerer sine eldre innbyggjarar.

Åpent brev til kommunene i Hallingdal og Valdres

Av Knut Oscar Fleten, adm. direktør i SpareBank 1 Hallingdal Valdres

SpareBank 1 Hallingdal Valdres er svært bekymret for konsekvensene ved nedstengningene av næringslivet lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Selv om myndighetene gir lovnader om betydelig økonomisk støtte vil mange privatpersoner og bedrifter få store utfordringer. I denne situasjonen skal vi jobbe for å få flest mulig gjennom en tøff periode, derfor holder vi dørene åpne. Skal vi fortsette med dette de trenger vi at kommunene gjør mer for sine innbyggere og sesongarbeidere.

Artikkelen held fram under annonsen.

Daglig opplever vi mange kunder innom våre kontorer som ikke burde være der nå. Kunder i opplagte risikogrupper besøker oss i en tid der kommunen eller familien burde ha hjulpet disse til å utføre tjenestene. I tillegg har vi mange sesongarbeidere som er permitterte som trenger MinID som kan fungere for å logge inn på NAV eller skatteetaten. For å få MinID raskt kreves personlig oppmøte på skattekontoret, men her er dørene stengte.

Våre ansatte er engstelig for å bli unødvendig smittet og være smittebærere til utsatte personer. Vi ønsker å være tilstede for våre kunder som virkelig har behov for å snakke med oss i denne perioden.

Vi kan ikke hjelpe kunder med MinID (bestilling på nett medfører at dette blir sendt deres adresse i hjemlandet). Kommunene må komme opp med en løsning som gir sesongarbeidere mulighet for å få ut MinID raskt og dermed søke NAV om dagpenger i permisjonstiden. Vi er ikke et NAV-kontor, og NAV har også stengte dører.

Kommunene i Hallingdal og Valdres har en relativ stor andel innbyggere i høy alder (en av risikogruppene). Covi-19 er svært alvorlig for disse. Vi er overrasket over at disse kundene besøker våre kontorer og utsetter seg for smitte.

På vår forespørsel sier de at de ikke er klar over anbefalingene. Mange av disse oppsøker ikke nettsider for informasjon eller leser sms. For egen del har jeg mottatt to sms’er som innbygger. En om å sjekke hjemmesiden til kommunen og en til hyttefolket (som også jeg fikk). Jeg stusser over at kommunene ikke har brukt tradisjonelle kommunikasjonskanaler (slik som brev, annonse i avis og telefon) som vi vet fungerer mot denne gruppen mennesker.

Jeg ber innstendig om at kommunene nå retter mer innsats mot egne innbyggere slik at risikogruppene ikke utsetter seg for smittefare og at vi ikke trenger å engste oss for å være smittebærere til disse. Jeg ber også innstendig om at kommunene arbeider for en løsning med skattekontoret for utstedelse av MinID slik at de kan dra nytte av permisjonsordningene.

Dersom vi får hjelp til dette kan vi fortsette å ha åpne dører for de som trenger dette.